Nieuw in Nederland !

Nu ook spoelen via de

          oliepeilstok

Hieronder 2 foto’s van spoelen via de peilstok

De oude olie via de peilstok er uit pompen.

De nieuwe olie via de peilstok er in pompen.

De motor een paar minuten laten draaien en door de standen heen schakelen.

En opnieuw van boven, naar beneden.

logo kroon olie

Tijdens het spoelen links, de oude olie stroomt er uit, de nieuwe verse olie wordt er in gepompt.

De nieuwe spoelmachine geschikt voor spoelen via het koelsysteem en spoelen via de peilstok.

Automaat spoelen

Beschrijving

Rijdt u een automaat? Op internet kan je zien en lezen dat deze niet zonder onderhoud zijn.

De dealer zegt meestal van wel. Op de specificaties van de duurste automaat oliën staat dat deze een maximale levensduur van 90.000 km hebben!!

Waarom de meeste dealers geen automaat olie willen wisselen, is een raadsel. Waarschijnlijk verdienen ze meer aan het vervangen van uw gehele automatische versnellingsbak nadat deze door het gebrek aan verse olie stuk is gegaan.

Afhankelijk van de belasting van de auto, stevig gassen, diesel met een hoog koppel, aanhanger of caravan trekken, is het raadzaam om de olie van de automatische versnellingsbak op zijn tijd (elke 90.000 km of eerder) te laten verversen.

Verversen als bij de motor van uw auto, is te simpel gezegd, het is beter dan niets doen, maar het kan beter.

Als u de versnellingsbak “leeg” laat lopen is niet alle olie er uit. Nee, ongeveer de helft is er uit en er zit nog van de meestal 8 liter totale inhoud, 4 liter oude olie in uw systeem.

Om de automaatolie voor 95% te vervangen moet de automaat dynamisch worden gespoeld.

Dit doen wij met ongeveer 10 liter nieuwe olie.

 

Wat is dynamisch spoelen?

Dynamisch spoelen is: het olie systeem van uw automaat op een bestaande koppeling onderbreken en er een spoelmachine op aansluiten, zie foto’s.

Wij hebben een speciaal voor dit doel ontwikkelde spoelmachine. Door tijdig   te spoelen verhoogt u het levensduur van uw automaatbak

 

Eerst wordt er samen met u, met de motor stationair draaiend in het doorzicht systeem gekeken hoe vuil uw olie is, om het verschil te kunnen beoordelen na het spoelen, zie foto.

 

We leiden door middel van kranen de olie om, zie foto’s, zodat de oude olie in een afvalvat loopt en als er in de slang luchtbellen zichtbaar worden, starten we met hetzelfde tempo het pompen van hoogwaardige nieuwe olie in uw systeem.

Dus, we pompen met de spoelmachine de nieuwe olie in de automatische versnellingsbak en persen daarmee al de oude olie uit het systeem in een afvalvat.

Dit is een ononderbroken proces, de motor van de auto blijft daarbij constant stationair draaien, zodat de oude olie zich het minst met de nieuwe olie kan vermengen.

Intussen mag u in uw auto door alle standen van de automaat heen schakelen, zodat alle kanalen van de hydrodynamische unit ook voorzien wordt van verse olie.

Dit gehele proces duurt ongeveer drie minuten.

Onze spoelmachine zorgt er voor dat er precies net zoveel olie in uw automaat gaat als er uit komt.

In het doorzicht systeem kan ook u waarnemen dat de olie die er na een paar minuten uitkomt, dus ook de olie die er dan in zit, schoon is.

Dan stoppen we de spoeling, we koppelen de spoelmachine af, sluiten uw systeem weer aan zoals het hoort (eventueel met nieuwe borgklem), controleren nog even indien mogelijk het oliepeil en klaar is kees. Uw automaat schakelt meestal weer als nieuw, en u kan weer 90.000 km vooruit.

 

De olie en de kwaliteit van de olie is erg belangrijk Het is het medium in uw automatische versnellingsbak wat alles regelt, en heeft veel meer taken dan alleen smeren.

Zo neemt het ook de microscopische vervuiling die door slijtage ontstaat op, deze deeltjes zijn te klein om door het filter te worden opgevangen.

Ook verbrandt de olie door de plaatselijke hoge temperaturen en wordt daardoor zwart van kleur.

De olie heeft ook tot taak het aansturen van de hydrodynamische computer in uw bak, en regelt het door middel van elektrische ventielen het bekrachtigen van band of schijf Koppel.

Ook in de koppelomvormer worden belangrijke taken verricht, zo wordt door de tussenkomst van de olie al het vermogen geleidelijk maar gestaag overgedragen van de krukas van de motor naar de versnellingsbak, dus al het vermogen van uw motor, wat er tegenwoordig niet om liegt wordt via de olie naar de versnellingsbak overgedragen.

Ook dat is een reden dat de olie onder deze zeer zware omstandigheden veel te verduren heeft.

De kwaliteit van de olie gaat ten gevolge van deze belastingen na verloop van tijd sterk achteruit, waardoor de olie zijn werk niet meer naar behoren kan doen.

 

U kunt bij de spoel behandeling blijven en zien wat er gebeurt en u krijgt een kop koffie, thee of frisje.

 

Wij hebben een ruime ervaring met o.a. Mercedes, Volvo, BMW, Chrysler, Subaru, Volkswagen,Range Rover, Toyota en vele andere merken.

Niet iedere auto leent zich even makkelijk voor een spoelbeurt, via het oliekoel systeem, een goed alternatief is dan spoelen via de oliepeilstok.

Neem contact met ons op voor vragen en/of afspraken 06 81 032 062.

 

Spoelen via de oliepeilstok

Spoelen via de oliepeilstok met een speciaal dun slangetje en koppeling in de oliepeilbuis, is een goed alternatief indien uw auto door het ontbreken van de juiste aansluitingen niet gespoeld kan worden.

Om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen doen we het spoelen in twee of drie stappen.

Reden hiervoor is dat we wel nagenoeg alle oude olie uit uw versnellingsbak kunnen pompen, maar er blijft altijd olie achter in de koppelomvormer, die later met de nieuwe olie gemengd wordt.

Van dat mengsel pompen we weer zoveel mogelijk “oude” olie af en herhalen dit twee tot drie keer zodat er ongeveer 80% verse olie in uw versnellingsbak zit.

Uw automaat merkt niets van het restant oude olie, want het overgrote deel van de olie is vers.

Het resultaat is natuurlijk net als bij spoelen verbluffend, uw automaat zal weer als boter zonder schokken of klappen op het juiste moment van de ene naar de andere versnelling overschakelen.

 

Longlife olie

Sommige mensen beweren; Je hoeft niet te verversen het is toch longlife olie wat er in de bak zit!!!

Ja, even logisch nadenken, wat betekent longlife. Dat is de term voor moderne olie die niet net als vroeger elke vijf duizend kilometer vervangen dient te worden.

Deze olie heeft wel een langer leven dan de oudere soorten, maar geen eeuwig leven !!!

Kijk maar op de site van de betere olie producenten, 40.000 km voor de motorolie i.p.v. 5000 vroeger, en 90.000 km voor  de automaatbak olie zijn normale waarden. Dit is niet eeuwig zoals men vaak denkt.

 

Duur van de behandeling

Zowel het spoelen via het oliekoelsysteem als het spoelen via de peilstok duurt ongeveer een uur.

 

 

Disclaimer

Aangezien wij maar een moment opname hebben van uw auto en de staat van de automaat, kunnen wij niet garanderen dat ernstige klachten of problemen na het spoelen verholpen zijn.

De spoeling gebeurt met de hoogwaardige olie, de beste techniek en ruime kennis en ervaring, maar des al niet te min volledig voor de verantwoording van de opdrachtgever.

 

Prijzen

De prijs voor het spoelen via het oliekoelsysteem van de automaat of het spoelen via de olie peilstok kost afhankelijk van de soort olie tussen vanaf 150,-.

Voor filters vervangen wordt extra in rekening gebracht.

Vraag om een offerte.

 

.

 

 

 

 

          Nieuws !

Wij spoelen ook

stuurhuizen en DSG bakken!

Zie DSG Bakken voor meer info en foto’s